Voor wie?
‘Nogal lange koekjes of huisgemaakte luxe roomboterassorti; zo schrijf je voor een merk’ van Daniëlle van Hengst en Willemijn Menken is geschreven voor wie moet schrijven voor een merk. Dat kan een beginnend copywriter zijn, een contentmarketeer, een algemeen marketeer, een ondernemer, een salesmedewerker of een financieel administrateur. Want ja, ook die laatste moet trouw zijn aan de tone of voice van het merk, aldus Van Hengst en Menken.
Over wat?
Het 57 pagina’s tellende boekje beschrijft alle spelregels voor het schrijven voor een merk. Denk dan aan actieve schrijfstijl, tone of voice, consistentie. Het is pragmatisch, beknopt en er worden per onderwerp een of meerdere voorbeelden gegeven.
Als je de 57 pagina’s toch nog te lang vindt: Op pagina 50 vatten ze het hele boekje in 2,5 pagina samen.
Pro’s and cons?
Met dit boekje worden zowel de leek als de marketeer en content producent aangesproken. ‘Voel je niet beschaamd om dit boekje te lezen’, is de boodschap. Niet iedereen die koos voor het marketing-vak is immers automatisch schrijver. Het is lekker geschreven, wat niet verrassend is natuurlijk. Je hebt het zo uit, de voorbeelden zijn duidelijk. Dit lees je in iets meer dan een uurtje weg.
Helaas kun je daarna eigenlijk nog niet zo veel. Oefening baart kunst. En goed schrijven, verrassend schrijven, dat is echt een kunst. Daar kunnen de schrijvers niks aan doen, dat je sommige dingen niet echt uit een boekje kunt leren. Maar je bent na het lezen wel bewust onbekwaam.
Het had voor het bepalen van de tone of voice nog wel geholpen om een lijstje met waarden te krijgen waarmee je je eigen tone of voice kunt bepalen. Een paar schrijf-oefeningen helpen je misschien op weg met leren schrijven. Tegelijk zit de kracht van dit boekje in het verkleinwoord: het is ultrakort. Je leest ‘m dus gemakkelijk nog een keer. Er stond voor mij niets in dat super verrassend was, maar het gaf wel alle info overzichtelijk op een rijtje.
To read or not to read?
Dit is zo’n boekje dat je als leek op weg helpt en als professional een keertje fijn is om te lezen als je een uurtje over hebt. Of om af en toe weer even door te kijken om je kennis op te frissen zodat je scherp blijft.
Soms is het fijn om zelf een boek over marketing te lezen, soms is het fijner om te sparren met een ervaren marketeer. Wil jij graag iemand die met je meedenkt? Overzichtelijke hulp met dito kosten? Klik dan hieronder.