In onze To read or not to read serie bespreken we boeken over marketing en communicatie en bespreken we hun nut voor ondernemers en marketeers in Fintech en SaaS. Deze editie bespreken we Schrijven voor het brein van Wim van der Mark en Martin van Kranenburg (co-auteur michel Rolvink).
Voor wie?
Het boek is voor iedereen die schrijft. Of je nou verkoopt, marketeer bent of een andere rol hebt. Of je nou interne mails schrijft, nieuwsbrieven of websites. En mocht je nu denken: ‘huh? Maar dat is dan toch iedereen?’. Ja, dat klopt. Dit boek is voor iedereen.
Over wat?
De subtitel van dit boek luidt: ‘Psychologisch beïnvloeden met tekst’. Het vertelt hoe je teksten duidelijker maar vooral effectiever maakt. Hoe zorg je met jouw tekst dat mensen doen wat jij wilt? Niet op een manipulatieve, doortrapte manier. Dat kan wel, maar dat is niet de intentie van het boek. Het gaat over klantgericht schrijven, beinvloedingsprincipes gebruiken, conversie ondersteunen met tekst en beeld en teksten makkelijker leesbaar maken.
Pro’s en con’s
Eerder dit jaar volgde ik via Nima een masterclass Neuromarketing van Martin van Kranenburg. Dit boek voelt als de papieren versie van die masterclass. Natuurlijk is een live training nog net wat rijker aan voorbeelden. Je pakt concrete casuïstiek er bij van de aanwezigen. Maar het boek heeft dezelfde energie en dezelfde kernachtige eigenschappen.
Structuur
Het boek telt zo’n 130 pagina’s. Het is verdeeld in vijf heldere hoofdstukken en is rijk geïllustreerd met eenvoudige en vooral hele duidelijke tekeningen. Het is een goed voorbeeld van ‘practice what you preach’. Het leest makkelijk weg, is goed scanbaar en is enorm duidelijk.
Inhoud
In 130 pagina’s krijg je de meest belangrijke informatie voor je kiezen. Daarna heb je alle gereedschappen om overtuigende teksten te schrijven. Veel Amerikaanse marketingboeken staan helemaal bol van praktijkvoorbeelden en onderzoeksresultaten. Dit boek niet. Het is Hollandse nuchterheid: dit werkt, doe dit. Ook voor iemand met een kleine aandachtspanne is dit het perfecte boek. Maar zoals het zelf al benadrukt: het gaat om het in de praktijk brengen. Alleen wanneer je regelmatig oefent en steeds weer nadenkt over de beïnvloedingsprincipes, wordt je er echt goed in.
Relevantie
Zoals bij het eerste kopje al aangegeven: dit boek is voor iedereen. Dus ook voor de Fintech of SaaS ondernemer. Je hebt als technisch ondernemer de neiging vooral na te denken over je produktpropositie, je features, het aansluiten bij je doelgroep. Dit boek dwingt je om eens op een andere manier naar je copy te kijken: ben je overtuigend? Het mooie is dat je dit kunt toepassen op alles: je website, je nieuwsbrief, je offerteteksten, enz. Het kost maar een paar uur om te lezen en je komt er wijzer uit.
To read or not to read?
Dit boek is een dikke aanrader. Het geeft je een compact overzicht van hoe jouw teksten meer effect hebben. Maar het geeft je ook inzicht in hoe jij zelf wordt beïnvloed. Wat mij betreft een boek dat voortaan bij elke belangrijke tekst wel een keer wordt opengeslagen.