Slechts 15% van je B2B traffic is relevant

27 februari 2024

Ik hoorde of las laatst een statistiek uit een onderzoek dat minder dan 15% van de traffic op een B2B website relevante traffic is. De bron moet ik jullie verschuldigd blijven, die ben ik vergeten. Mocht je hem weten, stuur dan vooral een mail. Maar denk er eens over na: 15%. Van de 1000 bezoekers zijn er dus 150 zinvol. De overige 850 zijn min of meer per ongeluk op jouw website terecht gekomen.

Dat heeft een impact op je funnel. Een snelle rekensom: Jouw DMU bestaat uit 6 personen waarvan je er minstens 3 moet bereiken om overwogen te worden. Die 3 personen moeten minstens drie bezoeken op je site hebben gedaan voor ze voldoende engaged zijn. En jouw conversie ligt tussen de 2 en 7% dus laten we zeggen dat dat ca 5% is. Dan staat 1000 bezoekers gelijk aan net iets minder dan 1 conversie. Als je geluk hebt en al je relevante én converterende bezoekers bij hetzelfde bedrijf werken.

Natuurlijk, er zijn allerlei andere criteria, je website is niet het enige dat aan je verkoop meehelpt. Je kunt door middel van SEO zorgen dat je irrelevante traffic tot een minimum wordt beperkt. Je kunt je conversie verhogen, je klant zo snel mogelijk leren kennen zodat je sneller tot gerichte contactmomenten komt via andere kanalen. En je kunt Account Based Marketing inzetten om te zorgen dat je met al je inspanningen vooral die klanten aanspreekt die je het liefste binnen wilt halen. En je kunt het geluk hebben dat je maar 1 persoon binnen de DMU nodig blijkt te hebben. Uiteindelijk is het gissen totdat je het meet. Maar het relativeert wel het succes dat je als startup of scaleup van een contactformulier mag verwachten. Dus als het niet direct demo-verzoeken regent zodra jij je inschrijfformulier live zet: laat je niet ontmoedigen. Van 85% van je bezoekers wil je niet eens dat ze zich inschrijven 😅.

P.S. Mocht je denken: “DMU, SEO, waar gaat het over?’, download dan eens de spiekbrief met alle afkortingen